R. Falter

DE « BRUSSELER ZEITUNG > (1940-1944)

« Propaganda is in de moderne oorlog niet alleen een wapen als alle
andere, maar zelfs één van de belangrijkste middelen, en staat in rang op de
hoogte van de gewapende macht » (*). Deze uitspraak van de Reichsmimister
Hir Volkseufkldrung und Propaganda, Joscph Goebbels, uit november 1939
illustreert meteen het belang dat in het Derde Rijk aan de propaganda ge-
hecht werd, ook en vooral als wapen in een ocorlog. Het hoeft dus niet te
verwonderen dat bij het bezetten van Belgié eind mei 1940, dit é&én van de
bestuursaspekten was die de Duitse aandacht het meest gaande hield. Een
complex van instellingen, geschraagd door een net van reglementeringen,
werd daarom opgezet om de massabeinvloeding in het veroverde gebied te
organizeren, De manipulatictechnieken die al gedurende zeven jaar getest
waren in het Derde Rijk, kregen een nieuw toepassingsterrein in het onder-
worpen land. Maar met die overplanting was ook de kalkulierte Chaos onder
Hitlers troon, de georganizeerde machtsstrijd tussen verschillende instanties
met overlappende bevoegdheden, binnengehaald, zeker op het viak van de
propaganda (*), Een merkwaardig produkt van dit alles vormde de Brésseler
Zeitung, een Duitse krant die in de hoofdsted gedrukt werd en die de Belgen
tussen 1 juli 1940 en 1 september 1944 dagelijks in de kiosken uitgestald

zagen.

1. EEN TELG VAN HET EUROPA-VERLAG

De Briisseler Zeitung was als Duitse krant in een veroverd gebied zeker

II}FJ:.MI ist in modernen Krieg micht nur ein

(M. WMMM R-{Mﬂ&hl-d
am Main, 1952, p. 44).

(2) Ower de de Duitse persstrukturen op Belgié, cfr. E.DEIIINS.D:
Belgische “onder Duitse censuur (1940-1544), Antwerpen-Utreche, 1973



42 @ R. FALTER

geen alleenstaand geval (*). Omdat het nationaal-sociclistische regime van
het Derde Rijk zo'n belang hechtte aan de beheersing en de manipulatie van
alle mogelijke media, hoeft zulks niet te verwonderen. De instanties die
verantwoordelijk waren voor de propaganda volgden het leger op de voet
en vaak hadden ze zich nog sneller in de bezette gebieden geinstalleerd dan
zij die voor de ekonomische plundering, de repressie of de Jodenvervolging
moesten instaan, hoe hongerig naar goederen en dorstig naar bloed deze ook
waren. Zoiets ging natuurlijk niet gepaard zonder de nodige machtsstrijd en
touwtrekkerij. Ook de stichting van een Duitse pers in het buitenland was
daaraan onderhevig. Het resultaat van die papieren bureaukratieveldslagen
was echter verrassend merkwaardig, want omdat de traditionele propaganda-
beheerser Goebbels het onderspit moest delven, groeide in het buitenland
meer dan een louter exportprodukt van de Duitse pers,

Met de expansie van het Derde Rijk was ook een hele reeks nieuwe
kranten van nationaal-socialistische strekking in het leven geroepen. Na de
Anschluss van Oostentijk verscheen de Viélkische Beobachter, de partijkrant
van de NSDAP, voortaan ook met een Weense editie. In Reichensberg, in
het op 1 oktober 1938 aangehechte Tsjechoslovaakse Sudetenland, kwam
zeer snel Die Zeit van de pers. Te Praag lagen de zaken wat moeilijker.
Bohemen en Moravié, die op 16 maart 1939 geannexeerd werden, kregen
immers een apart statuut van Protektorat, waarvan de bedoeling natuurlijk
was beide gebieden feitelijk onder volledig Duits bestuur te brengen en te
verduitsen, maar tegelijkertijd ook een uithangbord van juridisch verschil
met het Derde Rijk voor te heuden, Dat verschil was vooral bedoeld om
de publieke opinie in Duitsland en Europa over Hitlers plannen zand in de
ogen te strooien. De krant die nadien in de Tsjechische hoofdstad verscheen,
Der Neue Tag, manifesteerde zich dan ook niet als Reichszeitung, maar
wel als informant voor de Duitsers in het protektoraat. Memelland, het
smalle grensgebied met Oost-Pruisen dat op 22 maart 1939 van Litauen
afgeperst werd, kreeg ook zijn krant : de Memeler Dampfboot. In de in
september 1939 geannexeerde vrijstad Danzig stelden er zich geen proble-
men : de Danziger Vorposten, de Danziger Neuesten Nachrichten en de
Danziger Morgenzeitung verschenen er als nieuwe kranten. Ock de aange-
hechte Poolse gebieden konden als integra's delen van Duitsland behandeld
worden, vermits het Derde Rijk nu toch in oorlog met Engeland en Frankrijk
was en zich niet meer moest hoeden voor verontwaardiging langs die kant.

(3) De bronnen van deze studie waren zeer schaars. Het eigenlijke archief
werd in 1944 en 1945 in drie stadia vernietipd. Informatie werd daarom gesocht

de krant zelf en in de archieven van de Duitse en bestuursinstanties van
mm*m'm Belgische ujmmnu:d.m
mndl'!wkl.n’m :

Fﬂdﬂthmmmdmde vmml overleden oom Jacob Frank uit
gewezen personeelschef de BZ, en schriftelijke antwoorden wan Dr.
T&tﬂ,ﬂmho&dmd&ummdum,uphmm.ﬂw.

Een belangrijke restriktie bij dit vormt de geografische ervan



« BRUSSELER ZEITUNG = (1940-1944) @ 43

Daarom verscheen er in Posen, dat voor de Eerste Wereldoorlog nog tot
het Duitse deel van Polen had behoord, een Ostdeutsche Beobachter,
waarvan de titel geen verder kommentaar behoeft. In het eveneens gean-
nexeerde staalcentrum Lodsch, dat — behalve tussen 1793 en 1807, toen
het als een onbekend boerengat bij Pruisen hoorde — nooit Duits gebied
was geweest, werd een krant met een bescheidener hoofding uitgebracht :
de Deutsche Lodzer Zeitung ('), Maar vermits al deze streken — behalve
Bohemen en Moravié — als delen van het Derde Rijk bestuurd werden,
stelde het probleem van de macht over de Duitse pers in het buitenland zich
nog niet. Waarschijnlijk waren de meeste van deze kranten dus uitgaven
van het Eber-Verlag, de nationaal-socialistische perstrust van Max Amman,
en moesten hun redakties aan geen andere richtlijnen gehoorzamen dan
aan die van Berlijn.

De problemen rond de oprichting van een Duitse pers in het veroverde
buitenland ontstonden pas, toen de Duitsers gebieden gingen kontroleren die
ze zelf als bezet, maar niet geannexeerd beschouwden. Die houding werd
gekonkretizeerd in een apart bestuurstatuut onder Duitse leiding voor deze
landen. Het cerste geval van die aard na Tsjechoslovakije deed zich voor
in Polen, waar het niet door Duitsers of Russen aangehechte gebied dat zich
grosso modo in de drichoek Warschau-Krakow-Lublin situeerde, het statuut
van Generalgouvernement onder een Duitse goeverneur kreeg. Het verschil
met het geannexeerde deel van Polen was dat in deze als niet-Duits behandel-
de streek een genadeloze plundering, slavenjacht en Jodenvervolging kon ge-
organizeerd worden, De militairen hadden er spoedig het initiatief overgela-
ten aan de partijinstanties, wat zich op het vlak van de propaganda vertaald
had in een overwicht van Goebbels. Maar zijn overwinning bleek niet
totaal : Rolf Rienhardt, Stableiter van hei Verwaltungsamt van de Reichs-
leiter fiir die Presse der NSDAP Max Amman, maar vooral diens sekretaris
en persoonlijk vertegenwoordiger, had snel de mogelijkheden van de aan-
wezigheid van vele Duitsers in het bezette Polen doorzien. Hij besefte dat
er een kans voor verdere expansie van Ammans Eber-Verlag bestond en had
nog tijdens de verovering van Polen de nodige faciliteiten vanwege het leger
verkregen om met ziju staf ook in bezet gebied kranten uit te geven : de
Krakauer Zeitung in Krakow en haar editie in Warschau die onder de
hoofding Warschauer Zeitung verscheen (*).

Beide dagbladen kwamen echter pas vanaf november 1939 voor het
eerst van de persen (*). Redakteurs, persorieel en materisal moesten immers
vanuit Duitsland overgebracht worden, de toevoer van informatie, vooral via
het gedirigeerde persagentschap Deutsches Nachrichtenbiiro (DNB), georga-
nizeerd en de distributie en financién op poten gezet. Rienhardt haalde zijn

tnﬂ.zmmnmum, Das Wachtstum der deutschen Presse, BZ, 21940,

P 2,
(35) O.]. HALE, The captive press in the Third Reich, Princeton, 1964, p. 279,
(6) R. SCHMELZER, Die deutschen Auslandszeitungen, BZ, 1-742, p. 2.



4 @ R. FALTER

slag thuis en dus ging Goebbels nu dwarsliggen. Omdat alle uitgevers, be-
drijfsleiders en redakteurs benoemd waren zonder zijn goedkeuring, eiste bij
het recht op om hen te kontroleren en desnoods te ontslaan. Amann zocht
echter Goebbels op en zette hem in een twee uur durend onderhoud op
zijn nummer, door op de « nutteloosheid » van zijn « miserabel ministerie »
te wijzen, De chef van de Duitse propaganda plooide voor zijn lieber Partei-
genosse en meteen had deze de handen vrij voor verdere aktiviteit in de

bezette gebieden (7).

Zo kwam het dat na de verovering van Noorwegen en de vestiging van
een Zivilverwaltung aldaar, de Reichskommissar Terboven zich tot Amann

wendde met de vraag financiéle middelen, een redaktionele staf en adminis-
tratief en technisch personeel ter beschikking te stellen voor de uitgave
van een Duitse krant. Blijkbaar had Terboven zelf al voor materiaal gezorgd,
waarschijnlijk door de opeising van een drukkerij van een vooroorlogse
krant, De Dentsche Zeitung in Norwegen verscheen voor het eerst op 19
mei 1940 en bleek meteen zo'n sukses dat andere kranten spoedig zouden
volgen. Daarom werd in Berlijn een nieuwe uitgeverij gesticht, het Europa-
Verlag, dat tegelijkertijd een overkoepeling voor alle in het bezette buiten-
land opgerichte Duitse persbedrijven en een dochteronderneming van het
Eber-Verlag vormde. Het Europa-Verlag werd bestuurd door Rienhardts
staf (%),

In het totaal zou deze uitgeverij een twintigtal kranten beheren in de
bezette gebieden en het buitenland. Dat waren naast de al genoemde Der
Neue Tag, Krakauer Zeitung, Warschauer Zeitung en Deutsche Zeitung in
Norwegen, de volgende titels : de Deutsche Zeitung in den Niederlanden
(Amsterdam, vanaf 5 juni 1940), de Briisseler Zeitung (Brussel, vanaf 1
juli 1940), de Pariser Zeitung (Parijs, vanaf 15 januari 1941), de Doman-
zeitung (Belgrado, vanaf 15 juli 1941), de Dewtsche Zeitung in Kroatien
(Zagreb, juli 1941), de Deutsche Nachrichten in Griechenland (Athene,
zomer 1941), de Kawener Zeitung (in de Litause hoofdstad Kaunas, datum
onbekend, waarschijnlijk tweede helft 1941), de Deutsche Zeitung in Ostland
(in de Letse hoofdstad Riga, datum onbekend, waarschijnlijk tweede helft
1941), de Revaler Zeitung (in de Estse hoofdstad Tallin, zeer waarschijnlijk
vanaf januari 1942), de Deutsche Ukraine Zeitung (Kiew, zeer waarschijnlijk
vanaf 1 februari 1942), de Minsker Zeitung (Minsk, vanaf juni 1942) en
de Deutsche Adria-Zeitung (Triéste, vanaf 14 januari 1944). In Hongarije,
dat eigenlijk niet veroverd werd, verscheen voor de Duitsers in dat gebied
de Deutsche Zeitung in Ungarn, waarvan de stichtingsdatum ons onbekend
is. Een speciaal geval vormde het Bukarester Tagesblatt (1941), dat al

(7) HALE, op. cit., p. 280.

(8) Ibidem, England-Nachrichten der Kulturdienst der deutschen Gesands-
Dhiuu?i,n 1mtanD:lmmm}ﬂtkudma
voOortaan

mm m&mm oy

achrichten) ;
- m Presse 1914-1945, Bedﬂl!., 1972



« BRUSSELER ZEITUNG » (1940-1944) @ 45

voor de oorlog in de Roemeense hoofdstad gedrukt werd, maar onder een
andere titel en als weekblad. In dat land hadden de Duitse minderheden in
Siebenbiirgen en Banat ook hun dagbladen voor de ootlog : de Deutscher
Tagesblatter in Siebenbiirgen in Hermannstadt, het Roemeense Sibiu, en de
Banater deutscher Zeitung in Temesvar, het Roemeense Timisoara. Vanaf
1941 werden beide kranten samengesmolten tot één Siidostdeutsche Zeitung
met regionale edities in genoemde steden (*). Andere uitgaven van het
Europa-Verlag waren de Tirkische Post in Istamboel en de Ostasiatische
Lloyd in Shanghai. Enkel in Denemarken verscheen dus om onbekende rede-
nen geen Duitse krant ().

Naarmate de Duitse legers meer en meer gebied veroverden, groeide
dus de aktiviteit van de Berlijnse centrale van het Europa-Verlag. Van daar-
uit werden redakteurs en personeel uit andere kranten van Amanns imperium
opgetrommeld om in het buitenland ingezet te worden. Men legde er tevens
kontakten met de militaire bezettingsautoriteiten om voor technische uit-
rusting te zorgen, zowel als om over telegraaf, telefoon en radioverbindingen
te kunnen beschikken. Soms werd een overeenkomst gesloten met de uitge-
verij van een plaatselijke krant om ook de Duitstalige uit te geven,
met De Telegraaf in Nederland. In andere gevallen werden gewoon de
gebouwen en uitrusting van een vooroorlogse drukkerij opgegist en overge-
nomen, zoals met La Dermidre Heure in Brussel. Veelal was het steeds
dezelfde kern van Duitsers — mannen van Rienhardt — die zo'n krant
oprichtten en door haar eerste moeilijke maanden loodsten, om er daarna
te verdwijnen en elders op te duiken. Belangrijk voor het kommercieel
sukses van het Europa-Verlag — want Amann hield niet van rode cijfers —
was de goede verstandhouding met het leger, dat graag cen beroep deed
op die bij de hand gelegen Duitse kranten om er zjn plaatselijke personeel
en soldaten mee van lektuur te voorzien. Een vaste afname door het
betekende meteen een ruime oplage voor elk van deze dagbladen en
financiéle zekerheid. Hun hoofddoel was daarom vooral de
informeren en te ontspannen. Maar ook andere taken nam zij op zich :
nadering tot de bevolking van het bezette gebied, steun aan kollaborerende
groepen en informatie en beinvloeding van de financieel-ekonomische milieus
in de veroverde landen (*').

E

!5&{




4 @ R. FALTER

nalisten achter de schrijfmachines, maar dat men een beroep moest doen op
vakkundige lui, waarvan ook nogal wat improvizatietalent gegist werd we-
gens de soms moeilijke werksituatie in een vreemd en vaak vij

Dit bezotgde de kranten van het Europa-Verlag in vele gevallen een
der hoge kwaliteit. Dit was echter zo uitzonderlijk voor de nationaal-
socialistische pers, dat ze niet alleen daardoor te verklaren valt. Hier stuiten
we op de figuur van Rolf Rienhardt, die nadere studie verdient. Rienhardt
had in de nationaal-socialistische pers carritre gemaakt door op te klimmen
tot de positie van feitelijke rechterhand en vertrouwensman van Max Amann.
Hij was een geslepen en verstandig iemand, die een ruime bijdrage leverde
tot de groei van Amanns perstrust en door zijn klare kijk op de zaken bijzon-
der veel macht in de krantenwereld naar zich toe trok. Zijn hoogtepunt
bereikte hij in de eerste oorlogsjaren, maar de macht werd hem uiteindelijk
fataal, toen Amann eind 1943 begon te vrezen dat Rienhardt hem boven het
hoofd zou groeien en hem de laan uitstuurde ('*).

Dat Rienhardt de rijzende ster in de nationaal-socialistische pers was,
uitte zich ook in zijn ideeén, Samen met de journalist Rudolf Sparing formu-
leerde hij het koncept achter het weekblad Das Reich. De opzet was met
de kreatie van dat tijdschrift nieuw bloed in de zieltogende nationaal-
socialistische te pompen en tegelijkertijd een kwaliteitsvol uithangbord voor
het buitenland te leveren. Das Reich kreeg daarom een grotere vrijheid
toegewezen dan de andere Duitse persorganen. Bovendien werden redakteurs
aangetrokken die in de eerste plaats om hun talent en zakelijkheid bekend
stonden, eerder dan om hun uitdrukkelijke sympatieén voor het regime.
Het enige wat van hen gefist werd was dat ze bereid waren in een ets
ruimere vrijheidsmarge binnen het totalitaire kader van de nationaal-socia-
listische staat te werken, Dat had voor gevolg dat een tijdschrift ontstond,
waarvan de meeste journalisten afstandelijk of skeptisch tegenover het regime
stonden, maar waarvan de inhoud toch wezenlijk nationaal-socialistisch
gekleurd was, zij het op een intellektueel verzorgder en meer gedistanticerde
wijze dan voorheen. Goebbels zelf werd gelijmd om elke week een editoriaal
te schrijven. Ook al daarom gaf hij zijn toestemming voor de uitgave van
Das Reich, dat in 1940 voor het eerst verscheen. De minister begreep trou-
wens de noodzaak san hervormingen. De redaktie van haar kant was met
hem als medewerker tegen represailles gedekt. Das Reich werd een witte
raaf in de nationaal-socialistische pers, met een uitgebreide politicke, kultu-
rele en sociaal-ekonomische belangstelling. Het sukses van de formule bleek
spoedig, al duurde het niet lang, omdat na de gekeerde kansen in de oorlog,
het dwangsysteem weer de overhand haalde ('*).

Het vernieuwde in het koncept van Rienhardt en Sparing was juist de
beperkte nadruk op de dwang via richtlijnen, perskonferenties of censuur-
wetten. Veeleer opteerden zij voor de manipulatic van het personeelsbestand

(12) DE BENS, op. cit., p. 52.
(13) KD. ABEL, Presselenkung im NS-Staat, Berlijn, 1968, p. 73 ew.



« BRUSSELER ZEITUNG » (1946-1944) ® 47

van de kranten ('*). Door het aantrekken van journalisten die aan hun
norm van « zakelijke nationaal-socialisten » beantwoordden, konden zij het
zich veroorloven de druk te doen afnemen. Dat soort persmensen hoefde
geen stok achter de deur, ze waren al in het systeem ingekapseld, door hun
opleiding of door jarenlange ervaring ermee. Met dergelijk koncept waren
Rienhardt en Sparing eigenlijk al in een ander evolutiestadium van totalitaire
regimes aanbeland : dat waarin dit stevig gevestigd is geraakt en de strijders
plaats ruimen woor meer pragmatische technokraten en bureaukraten, die
handelen en zich bewegen alsof er nooit een ander systeem bestaan heeft,
die zich de officiéle terminologie volledig cigen gemaakt hebben, hoewel ze
niet altijd daden stellen die daarmee overeenstemmen ('*). Rienhardt en
Sparing, net als de journalisten die ze aantrokken, waren mensen die het
nationaal-socialisme als min of meer normale zaak beschouwden, die wars
waren van de extremisten in het regime en binnen dat kader in de eerste
plaats naar efficiéntie streefden, in dit geval naar kwaliteitsvolle journalistiek.

Hetzelfde procédé werd eigenlijk aangewend bij minstens een deel van
de uitgaven van het Europa-Verlag. Het resultaat was dat die kranten welis-
waar ongeveer dezelfde toon aansloegen als de pers in het Derde Rijk, maar
ook beter verzorgd nicuws en degelijker informatie brachten. De grotere
vrijheid die de redakteurs genoten deed dagbladen ontstaan die beter waren
dan wat de Duitsers in eigen land te lezen kregen, wat mee hun sukses
hielp verklaren. Natuurlijk was niet iedereen daar gelukkig mee :
en Dietrich formuleerden verscheidene malen hun bezwaren en dreigden
ermee de verspreiding van die dagbladen in Duitsland te zullen beletten. Dat
werd echter door een energicke Amann voorkomen met de opmerking da
dit soort kranten meer moest bevatten dan louter nationaal-socialistische
propaganda, vermits ze voor het buitenland bestemd waren. Wie dat kon
beamen waren de geallieerde inlichtingendiensten, die ook de kranten wan
het Europa-Verlag napluisden, omdat ze mee: waardevolle informatie bevatten
dan de pers in het Derde Rijk, zeker over de bezette gebieden (),

Rienhardt was in mei 1940 in Nederland en het lijdt haast geen twijfel
dat hij er de Deutsche Zeitung in dem Niederlanden hielp oprichten. De
krant werd gedrukt op de persen van De Telegraaf, dit in overleg met de
direktie ervan ('"). Ze gold als officiéle spreekbuis van de rijkskommissa-

4

(14) G. HOFFMANN, NS-Propaganda in den Niederlanden, Berlijn, 1972, p. 87.

aan de uhmuh:ichduuunlmphﬁp wordende rege-
ring le;l&nﬂnﬂtmmm heeft, milderen de passies. De Mlﬂiﬂnm
het eerste uur maken dan geleidelijk plaats voor hen die niet voor de vestiging van
hﬂmhﬁhmmm,mhnmitndnmmhﬂ
I:un--lwu.Ih mmu-hun:l gewoonlijk verdwenen of

. Men krijgt ﬂhﬁ
butrﬂt:ﬁttcvu.ﬂlihumudue

mmmmmmmﬂm

(16) HALE, op. cit.,, p. 281.
(17) VANDER. LEEUW, La presse néerlandaise sous [ allemande, in Revwe
d’bistoire de kMGmHoMH;,Im.I .p!l.



48 @ R. FALTER

ris ('®). Haar taak bestond zowel in het informeren van de soldaten als
in toenadering te zoeken tot de bevolking, vooral dan de ekonomische krin-
gen van het land. Bovendien wilde ze zich als « uiterste publicistische voor-
post tegen Engeland » manifesteren ('*). Zakelijkheid en gematigd nationaal-
socialisme waren de hoofdtoon in de Dewische Zeitung in den Niederlanden,
die in haar eerste verschijningsjaar twaalf bladzijden omvatte : &n kulturele,
één met lokaal nieuws, één sociaal-ckonomische, é&n met sport, drie met
advertenties, vier politick-militaire en de Seite des Tages, die nader
inging op een historisch of kulturcel tema. Met een Glosse of dagkom-
mentaar op de voorpagina, een Leitariikel of duidingstekst die over de
cerste twee bladzijden liep, een rijk en verzorgd fotomateriaal en het veel
vuldig van kaarten en schetsen, viel de lezer meteen de grote gelijke-
nis op met Das Reich of de Frankfurter Zeitung, de liberale dwarsligger in
de pers van het Derde Rijk (**). De opvattingen van Rienhardt waren
een exportprodukt geworden. Dat zinde wel de Reichs-
kommissar in Nedetland, die naar believen de krant in zijn politiek kon
inschakelen, veel minder echter Goebbels of de SS-instanties in Den Haag.
Konflikten en klachten bleven niet uit, en ze bereikten een hoogtepunt op
17 mei 1941, toen de Deutsche Zeitung in den Niederlanden in beslag werd
genomen, omdat ze zich niet aan de perstichtlijnen omtrent de vlucht van

Rudolf Hess naar Engeland had gehouden (*').

De gegevens ontbreken ons om te bevestigen dat deze trend in alle
kranten van het Ewropa-Verlag ingang vond. Waarschijnlijk was dit niet
het geval met de Krakauer Zeitung en de Warschauer Zeitung, wel met
de Deutsche Zeitung in Norwegen, de Pariser Zeitung en de Briisseler
Zeitung (**). Bij de oprichting van laatstgenoemde krant was Rienhardt
zelf vermoedelijk niet aanwezig, wel zijn helper en geestesgenoot Rudolf
Sparing.

E'

2. DE OPRICHTING VAN DE BRUSSELER ZEITUNG

]

Eggert Reeder, de Militirverwaltungschef van bezet Belgié,
in zijn rapporten aan het Oberkommando des Heeres (OKH) pas op 7
voor het eerst gewag van de Brisseler Zeitung : « Nadat vaststond dat

& E

(18) HOFFMAN, op. cit., p. 82.
(19) Iidem, p. 81 ; England-Nachrichten (GRMA, T-77, R. 1034, 506501).
(20) England-Nacbrichten (GRMA, T-77, R. 1034, 506502).

(21) HOFFMANN, op. ci, p. 90.

(22) H. SCHULZEGATTERMAN, Das Wachstum der deutschen Presse, BZ, 21.9-40,
2. mankt een



« BRUSSELER ZEITUNG » (1946-1944) @ 49

Duitse soldatenkrant Die Westfront haar verschijning stopzetten moest,
heeft de Militirbefebishaber de oprichting van een Duitse krant in Belgié
bevorderd, omdat de bestaande moeilijke omstandigheden — enkel kranten
in een vreemde taal, geen telefoonverkeer, slechte radioontvangst, omgang
van de soldaten met de bevolking — dringend een grondig politick onder-
richt vereisten » (**). Dat Reeder « bevorderd » schreef, wijst erop dat de
pogingen om een Duitse krant in Belgié vit te geven al voor de verdwijning
van Die Westfront — waarschijnlijk omstreeks 18 juni toen ook het westelijk
front ophield te bestaan — en v6ér de steun van de Miitirverwaltung aan
gang waren. Het initiatief ging dus, anders dan in Noorwegen, niet van het
bezettingsbestuur uit. Evenmin kan dan ook sprake zijn van een lang voor-
bereid plan, althans niet van die kant. Wel was men in de Berlijnse centrale
van het Europa-Verlag, gezien de vorige ervaringen met Duitse veroveringen,
waarschijnlijk voorbereid op de mogelijkheid om eveneens in bezet Belgié
een Duitse krant uit te geven. De enorme ontplooiing van mankracht en
materiaal op korte tijd die daarvoor nodig was, schijnt eveneens in die
richting te wijzen ; maar uit wat hierna volgt zal blijken dat dit juist niet
het geval was (*). Dat leidt dan tot het besluit dat slechts enkelen, waar-
onder Rudolf Sparing, op de mogelijkheid van de stichting van een Duits
persorgaan in Belgié voorbereid waren, en dat dit zonder tegenwerking ge-
noeg was om vrij snel een heel raderwerk op gang te brengen.

Rudolf Sparing was afkomstig uit Oost-Pruisen en in juli 1940 35 jaar
oud (*). Hij had als journalist bij de Framkfurter Zeitung gewerkt en was
in 1937 tot de NSDAP toegetreden (**). Vermoedelijk twee jaar later werd
Sparing de medewerker van Rienhardt, niet alleen i.v.m. de stichting van
Das Reich, maar ook inzake de oprichting van een Duitse pers in de bezette
Poolse gebieden (*'). Hij was naar het heet een overtuigd nationaal-socialist,
maar wars van extreme uitingen. Voor de pers stond hij een gematigde en
zakelijke houding voor, waarschijnlijk ecn erfenis uit zijn periode bij de




50 ® R. FALTER

anderen te onderkennen en ze tot maximale ontplooiing te laten komen (*).
Sparing liet in elk geval een indruk van bewondering na bij zijn kollega's
van de Briisseler Zeitung (*°).

De kronologie van de feiten in mei en juni 1940 is niet zonder belang.
Op 14 mei kapituleerde Nedetland. Van de 19de tot de 29ste was von
Falkenhausen er het hoofd van het bezettingsbestuur (*'). In mei vertoefde
ook Rienhardt in Nedetland. En op 5 juni verscheen het eerste nummer van
de Deutsche Zeitung in den Niederlanden, Het lijdt dus haast geen twijfel
dat de Militirverwaltung in Den Haag tijdens haar korststondig bestaan
geweten heeft van de plannen om een Duitse kant uit te geven. Toch nam
diezelfde Militirverwaltung, eenmaal in Brussel, niet het initiatief om zulks
ook in Belgié te doen. Pas na de verdwijning van Die Westfront steunde
zij volmondig de plannen. Men kan dus niet beweren dat de Militdrverwal-
tung voordien stond te springen om de Briisseler Zeitung te laten verschijnen.
Maar of ze het EwropaVerlag aanvankelijk tegengewerkt heeft, blijft een
open vraag (*).

Op 20 juni 1940 kwamen in elk geval Rudolf Sparing en enkele redak-
teurs, waaronder Emil Jéckle ,en waarschijnlijk ook Frans Rodens, Wilhelm
Jungermann en Arthur Van Dijck, evenals mensen van de toekomstige admi-
nistratieve en technische staf van de Briisseler Zeitung in Aken samen. Ze
vertrokken er met de bus via Nederland naar Brussel. Later volgde nog een
tweede groep, die ook in Aken samenkwam en waarvan Heinrich Totter
met Theo Hansen per auto afreisden, de anderen, waaronder Carl Gilfert
en Fritz Horstmann, met een gammel busje. Onderweg reden ze nogal eens
verkeerd, maar ze deden zich wel tegoed aan de bij het snikhete weer wel-
gekomen Belgische herbergen. Sparing had de meesten onder hen « op een
zekere dag » telefonisch verwittigd dat ze naar Brussel dienden af te rei-
zen (*), Emil Jockle noemde dit het Marschbefebl : ab mach Briissel dat
hem op zijn werk verrast had (). De redakteurs kwamen uit verschillende
streken van het Derde Rijk en de meesten onder hen, zoniet allen, waren
minder dan veertig jaar oud.

Alle moeilijkheden door verwoestingen onderweg in acht genomen,
moeten de eersten toch niet later dan op 21 juni in Brussel aangekomen zijn.

(29) MARTENS, op. cit., p. T4.

(30) Ze noemden hem der Unermildliche, BZ, 32 juni.

l!l}A.M]m%uhmhmw 1, Antwerpen-Utrecht, 1972,
p. 40,

[!ﬂﬁdﬁ\mﬁmmﬁmﬁmuhlm Het EuwropaVerlag was een
mwhﬂmﬂﬂmdﬂthﬂm&nﬂm&tp
steld. In : ﬁ:uﬂﬂnﬂuﬁuﬂm#mm

spreckbuizen van een . Anderzijds het latere entoesiasme van
het militair bestuur voor de BZ, als men de van een
rwaai uitsluit, moeilijk een tegenwerking begin juni 1

(33) BZ, 32 juni.

(34) E. JOCKLE, ...und denn lief in Rotation, BZ, 2-740, p. 5.



« BRUSSELER ZEITUNG » (1940-1944) @ 51

De meesten logeerden waarschijnlijk in een hotel (**). Paradoksaal genoeg,
en als onze kronologische gegevens juist zijn, stond hen op dat moment
nog niet eens een krantenbedrijf ter beschikking. Pas op 24 juni immers
kwam een Duits persofficier, Sonderfiibrer W. Sinn, naar hoofdboekhouder
De Meulemeester van La Derniére Heure, die door de direktie van het
dagblad was aangesteld om haar te vertegenwoordigen. Hij maakte hem
bekend dat bij ordonnantie van de Militirbefeblshaber de lokalen van de
krant overgedragen werden aan Dr. Viktor Muckel, krantenuitgever in
Diisseldorf, met de bedoeling er voortaan een Duits dagblad te drukken. De
Meulemeester kende daarmee het tockomstige lot van de onderneming,

waarvan hem al in de eerste dagen van de bezetting was meegedeeld dat ze
door de Duitsers opgeéist werd (*).

Sonderfibrer W, Sinn maakte deel vit van de Propaganda-Kompanie
die in de voetsporen van het leger Belgié binnenrukte. Hij nam als eerste
kontakt op met een aantal kranten en kon ervoor zorgen dat nog voor de
kapitulatie van de Belgische troepen twee ervan te Brussel opnieuw ver-
schenen. Later werd hij censor van de franstalige pers bij de Propaganda-
Abteilung, een funktie waaruit hij door toedoen van de hem vijandig gezinde
Militérverwaltung en Duitse ambassade eind 1940 verwijderd werd (*7),
Sinn kende, op het moment dat hij met De Meulemeester in kontakt trad,
al wel de situatic van de Belgische persuitgeverswereld. Op 24 juni restte
hem enkel nog de keus tussen de drukkerijen van L'Indépendance belge, La
Cité Nouvelle, La Libre Belgique, Le Peuple en La Derniére Heure. Laatst-
genoemde krant, die uiteindelijk de voorkeur genoot, was gebannen gewor-
den omwille van haar « liberaal vrijmetselaarskarakter », maar waarom juist
de lokalen van dat dagblad uitgekozen werden om de Bréisseler Zeitung te
drukken is niet duidelijk (**). Technische redenen zullen wel een rol ge-
speed hebben, al spraken de redakteurs van de Duitse krant later van de
« beschimmelde gebouwen van de Dermidre Hewre » (%),

Er blijven hier uiteraard een hoop raadsels. Waarom werd pas zo laat
besloten tot de overname van La Derniére Heure door de Briisseler Zeitung ?
Wat was de rol en positie van de bij de Militdrverwaltung niet geliefde Sinn ?
Wat deden de te Brussel aangekomen toekomstige werknemers van de
Briisseler Zeitung tussen 21 en 24 juni ? Vragen die bij gebrek aan bronnen
onbeantwoord moeten blijven. Duidelijk is wel de rol van Viktor Muckel.
Hij was één van de mensen uit Amanns persimperium, waarschijnlijk direk-
teur van de Wesrdeutsche Beobachter, die vanaf 1940 voor het Ewropa-
Verlag aktief was (**). Bij de Briisseler Zeitung duikt zijn naam voor het
eerst op, Hij werd er aangeduid als Kommisarischer Verwalter, d.i. sekwester-

(35) Denn sie miissen bellen, BZ, 8740, p. 5.
(36) Rapport d’expertise, AG, p. 4.

(37) DE BENS, op. cit., p. 72, 116, 334, 338,

(38) J. GERARD.LIBOIS en J. GOTOVITCH, L'An 40, Brussel, 1971, p. 307-308.
(39) verschimmelten Gebiude der Dermiére Heure, BZ, 32 juni.

(40) England-Nachrichten (GRMA, T-77, 1034, 506501-506504).



52 e R.FALTER

beheerder van de Société Anonyme d’Editions et de Publicité, de uitgeverij

ties in het bedrijff kwamen in Duitse handen terecht, zodat de vroegere
kaders nutteloos werden. Ze hielden zich nog een tijdlang bezig met admi-
nistratieve arbeid, maar vielen uiteindelijk zonder werk (%),

Inmiddels had ook de Militdrverwaltung niet stilgezeten. Zij legde een
overeenkomst vast met de Luftgau Belgien, die verantwoordelijk was voor
het luchtverkeer boven het bezette land, om te zorgen voor de informatie-
doorstroming vanuit Berlijn en de verspreiding van de Brisseler Zeitung
in Duitsland. Het OKH werd gevraagd de verkoop van de krant bij de
soldaten te stimuleren. De Kommandanturen in Belgié kregen een gelijk-
aardige opdracht. Met de redaktic werd afgesproken dat ze alle officiéle
mededelingen vanwege de Militdrverwaltung zou publiceren. Dat alles moet
bijzonder snel in zijn werk gegaan zijn, want op 1 juli 1940 rolde het
eerste van de Briisseler Zeitung van de persen. De kreeg een

of in de drukkerij, waarvoor de redakteurs wel een letterkast met i, @i en &
hadden meegebracht, maar waar ook woorden als sében ip.v. soeben op
gezet werden (**). Al die moeilijkheden hadden voor gevolg dat de
krant in het begin 's namiddags verscheen, behalve op zondagmorgen. Pas

i

(41) Rapport d'expertize, AG, p. 4-5.
(42) TB Reeder 5, 7 juli 1940 (GRMA, T-501, 102, 492).

(ﬂlﬂjﬁu; H. TOTTER, Kleines Jubilisum der « Briisseler Zeitung », BZ, 1-141,
P35
(46) Kennen Sie soben, BZ, 2-740, p. 5.



« BRUSSELER ZEITUNG » (1940-1944) @ 353

vaun. .6 juli bleek het mogelijk ze ’s ochtends in de kiosken te krijgen.
Langzamerhand kwam de organizatie tot normale en volledige ontwikkeling,
wat de kwaliteit van de Brisseler Zeitung deed verbeteren, al was die van
in het begin, ondanks de opgesomde moeilijkheden, bijzonder hoog.

Het sukses bleef niet uit, want op 21 november kon in de nabijgelegen
Adolf Maxlaan een apart advertentiekantoor geopend worden dat drie huizen
omvatte (*'). Viktor Muckel zou ruim een maand later bij de Briisseler
Zeitung verdwijnen om in Parijs de Pariser Zeitung te gaan opbouwen. Daar
trof hij dan zjn kollega krantenstichter Rudolf Sparing aan die omstreeks
14 oktober zijn funktie van hoofdredakteur neergelegd had om later dezelfde
taak bij de Pariser Zeitung en bij de Domauzeitung in Belgrado op zich te
nemen (%), Misschien was hij ook nog bij andere stichtingen aktief. Sparing
en Muckel bleken dus duidelijk sleutelfiguren van het Ewropa-Verlag. Eerst
genoemde zou omstrecks Nieuwjaar 1943 hoofdredakteur worden van Das
Reich, toen Rolf Rienhardt hem aantrok om het zieltogende blad nieuw leven
in te blazen. De poging faalde overigens en in 1945 werd Rudolf Sparing
gevangen genomen door soldaten van het Rode Leger. Tien jaar later stierf
hij, eenenvijftig jaar oud, in een Russisch kamp aan ecen beroerte (*°).

3. DE ORGANIZATIE : BRUSSELER VERLAGS- UND DRUCKEREI
Gmbb

Viktor Muckel heeft in het half jaar dat hij bij de Brisseler Zeitung
was, niet stilgezeten. Van in het begin trachtte hij de aandelen van de Sociéeé
Anonyme d'Editions et de Publicité in handen te krijgen, maar hij faalde.
In september werd daarom een apart bedrijf opgericht, de PVBA Brisseler
Verlag und Druckerei, met een startkapitaal van twee miljoen frank, waarvan
Viktor Muckel en zijn latere opvolger elk de helft voor zich namen. Muckel
die nu de funkties van direkteur van de PVBA en Verwalter van de NV
kumuleerde, zou beide taken spoedig opgeven, de laatste in december 1940,
de eerste een maand nadien. Theo Hansen volgde hem op als direkteur van
de Briisseler Verlag und Druckerei en zou die funktie blijven waarnemen tot
begin september 1944. De nieuwe Verwalter werd een zekere Hauptmann
Picheler, eind 1941 opgevolgd door de ons al even onbekende Freerk Haye
Schirmann Hamkens, die enkele maanden later alle goederen van de Sociéeé
Anonyme d'Editions et de Publicité voor zeven miljoen frank aan de Briis-
seler Verlag und Druckerei verkocht, via een door de rexistische notaris

(47) Wir erdffnen eine neme Geschiftsstelle, BZ, 21-11-40, p. 5.
(48) England-Nachrichten (GRMA, T-77, 1034, 506502-506504).
(49) ABEL, op. cit,, p. 102 ; MARTENS, op. cit., p. 74.



54 @ R. FALTER

Brunet opgesteld kontrakt. De vroegere eigenaars van La Dernmiére Heure
werden voor voldongen feiten gesteld ().

De juridische positie van een Duitse krant in Belgié stelde wel wat
problemen. De Briisseler Verlag und Druckerei was een bedrijf met een
Belgische rechtspersoonlijkheid (®'). Over de binding met het Duitse Enropa-
Verlag, die er ongetwijfeld was, vonden wij geen gegevens terug. Klaarheid
bestond blijkbaar evenmin over de positie van de Duitse werknemers in het
bedrijf : waren zij als opge€iste personen in een door militairen geregeerd
gebied ondergeschikten van het leger (Webrmachtsgefolge) of niet ? Ver-
schillende brieven schijnen daarover aan het OKW pgericht geweest te
zijn (**). De werknemers betaalden belastingen aan de Belgische staat,
leverden echter ook bijdragen af aan de sociale zekerheid in Duitsland (**).
De onduidelijkheid die uit dit alles voortsproot bleef niet zonder fiskale
gevolgen. Er ontstonden betwistingen met het Belgische ministerie van
Financién over de vraag of Viktor Muckel in 1940 een wedde was uitbetaald
geworden of niet en of de Briisseler Verlag und Druckerei ja dan neen de
belasting op de uitzonderlijke bedrijfswinst diende te betalen (54).

Dat laatste toont wel aan dat de onderneming rendabel was. Het bedrijf
groeide, want er werd regelmatig geld in de verdere opbouw gepompt. Er
werkten een kleine tweehonderd man waarvan een volledig Duitse top en
honderdzestig Belgen. Halfweg 1941 was de Briisseler Zeitumg uitgerust
zoals een grote krant dat hoorde te zijn, met o.a. een uitgebreide redaktie,
een vlot drasiende distributie- en advertentiedienst en een ruim gestoffeerde
dokumentatie (**). Begin september 1941 werd in Antwerpen een adver-
tentickantoor geopend, waarbij ook plaats voorzien was voor ontvangst van
lezers door de redaktie (**). Het aantal medewerkers en korrespondenten
groeide eveneens aan (°7),

Oorzaak van dit financieel sukses was de oplage en verspreiding van
de krant. Meestal werd er van elf uur s avonds tot drie wur 's ochtends
doorlopend gedrukt, voor twee edities (**), De eerste uitgave, met daarop
de notie unverkauflich, was bestemd voor de soldaten, de tweede voor ver-
koop onder de burgers. Niet zelden droegen beide een andere titel, maar de
inhoud van de eerste editic was dezelfde als die van de tweede, op nageko-

(50) Rapport d'expertize, AG, p. 56.
(51) Map BZ 1/71, AG.
(52) BZ, 32 juni.

(53) Papieren J. Frank.

(54) Map BZ 1/71, AG.

BOCK, La « Briisseler Zeitung » 1940, proefschrift Koninklijke Militaire School,
mllﬂ!‘. 1978, p. 3840 ; Rlpm!:*ﬂpaﬁu, AG, p. 12.

(56) « Briisseler Zeitung » in Antwerpen, BZ, 3941, p. 5.
(57)H. TOTTER, Vom Schaffen der « Briisseler Zeitung », BZ, 30641, p. 3.
(58) BOCK, op. cit., p. 34.



« BRUSSELER ZEITUNG » (1940-1944) ® 55

men berichten na (*°). De verspreiding van de soldatenkrant onder de Duitse
troepen gebeurde in het begin nog op een vrij chaotische manier, maar ook
hier trad langzamerhand een normalizering in (*). Toch bleek nog in juni
1941 uit een onderzoek dat de Briisseler Zeitung soms met meerdere dagen
vertraging de in Belgié gelegerde divisies bereikte, Oorzaak hiervan waren o.a.
de verplaatsing van vele soldaten, de anonimiteit van de abonnementen en
de nalatigheid bij vele tussenstadia tussen drukkerij en klant, Maar de be-
langrijkste reden was natuurlijk de noodzakelijke geheimhouding rond het
aantal verspreide dagbladen, opdat slechts enkelen zouden weten hoeveel
troepen in het bezette gebied gestationeerd waren, en waar, Zo werd bv. in
mei 1941, toen verschillende cenheden naar de Russische grens verhuisden,
de Briisseler Zeitung toch op evenveel eksemplaren als voorheen gedrukt.
Vanaf juli 1941 opteerde men voor een nieuw systeem van verspreiding van
de krant via verschillende kanalen : de distributieagentschappen — Agence
Dechenne in Belgié, Messagerie Hachette in Noord-Frankrijk — de spoor-
wegen, de vrachtwagens van de Briisseler Zeitung en de post. De levering
gebeurde nooit rechtstrecks aan de soldaten, maar via de Kreiskommandan-
turen of de Feldpost. Het gevolg van de nieuwe regeling was dat voortaan

de in Belgié gelegerde soldaten hun krant in de vroege voormiddag kregen,
die in Noord-Frankrijk een paar uur later (*).

en meestal Reichsausgaben opstuurden, waarvan de nieuwsgaring in de na-
middag afgesloten werd. Ook al daardoor was de krant bij de soldaten
« vitzonderlijk geliefd » (**). Zij namen dan ook het leeuwenaandeel van
de oplage voor zich. Het aantal nummers dat anderzijds onder de bevolking
en de Duitsers in het bezette land verspreid werd, bleef vrij konstant : de
meeste schattingen variéren van 20.000 tot 25,000 (*). Bovendien vond de
krant afname in Frankrijk — prijsaanduiding op de voorpagina sinds 25 juli

{Hjhmwm*rm]m“bﬁdﬁ-mh_
mer van 9 november 1941, In de uitgave voor de soldaten verscheen een
van Hitler van de dag voordien, echter omdat de krant
e o gt g 8 a2 e gy by
krant, Miet in de voor de de toespraken gewoonlijk wel van
de eerste keer verschenen, de titels in het nummer van 9 november
m&ﬂdﬂhwmﬂ pu

(60) TB Reeder 7, 4 augustus 1940 (GRMA, T-501, 102, 844),

(61) TB der Webrmachtpropaganda, Aussenstelle Briissel, 20 oktober 1940 (GRMA, T-77,
983, 4473701-4473713).

(62) « Ausserordentlichen Beliebtheit », TB der Webrmachipro

sel, 20 oktober 1940 (GRMA, T-77, 983, «nmmlﬁ
H-h.. Kommendorteh V Verwaltungstab aan am

{ﬂ]mm“ﬂmm.up,rﬂ,p,ﬂ !UM:INII?IH 1943, F. BAU-
L'écomomie belge :mfmpdﬁw Brussel, 1945, p H.ﬂbm



56 @ R.FALTER

1940 — en in Nederland — prijsaanduiding sinds 1 december 1942 —, wat
eveneens af te leiden viel uit de regelmatige publiciteit voor kiosken in Den
Haag, Amsterdam en Parijs, waar het dagblad te koop was. De
Zlim;wudookvuhchtinnﬂtllmdmmnchtdchwwﬂh
land in een relatief grote populariteit verheugen, vermits daar
40.000 eksemplaren afgezet werden (*). De voor het Derde
kwaliteit zal daar wel voor iets tussengezeten hebben, De
varieerde nogal van periode tot periode, beinvloed als ze was
penbewegingen : 66.000 op 1 juli 1940, 214.000 op 18 september 1
— waarvan eind oktober 150.000 eksemplaren voor de soldaten —
160.000 op 30 december van dat jaar. Met de verschijning van de
Zeitung vanaf 15 januari 1941 verdween de afname door de soldaten
Frankrijk en daalde de oplage verder tot 96.000 in december. Vanaf 19
was opnieuw een geleidelijke stijging tot 170.000 merkbaar, waarbij 's
m“nmvdemldltminﬂmndhmwukmd&umhn&mn,dﬁ
200.000 gehaald werd. Het hoogste oplagecijfer waarop men de krant ooit
drukte was 245.000 nummers (*). Hoe populair het dagblad bij de troe-
pen wel was, blijkt nog het best uit de ongeveer 20.000 abonnementen die
sommige soldaten bleven houden nadat ze uit Belgié naar het Duits-Russische
front of andere strijdtonelen waren overgeplaatst (%),

Zonder twijfel was een deel van het sukses van de Brisseler Zeitung
te verklaren door de omvang van het blad. De krant had minder te lijden
van de papierschaarste dan de andere dagbladen in Belgié. Toch zou het
verkeerd zijn te geloven in een ijzeren logika die wil dat vermits de Briisseler
Zeitung Duitstalig was, zij automatisch alle faciliteiten genoot. Natuurlijk
gingen alle prioriteiten naar de soldaten, maar de krant telde eigenlijk slechts
enkele bladzijden meer per week dan de andere favorieten van de Duitse
propaganda, zoals Volk en Staat en Le Nowveau Journal (*'). Uitzondering
op deze regel vormde de eerste jaargang, omdat de Brisseler Verlag und
Druckerei toen een uitgebreide stock aan papier had opgestapeld, die de
gebouwen van de krant uit hun voegen deed barsten (**). Dat men dat
gedaan had was op zichzelf al een teken van wantrouwen in de distributie-
instanties, in dit geval de Propaganda-Abteilung van bezet Belgi€, die het
monopolie op de papierverdeling onder de kranten bezat (*). In het licht
van de gespannen verhouding van de redaktie met die instelling schijnen
dergelijke voorzorgen niet nodeloos geweest te zijn, al zal ook de Propaganda-

gggg
S| g
%sﬁgggfgg

- B

{w:m:ﬁm um wm'unc I-Hu-ld:?l'ﬂuepmm

{H]Mml’mﬂu AG, p. 10; Schriftelijk antwoord van Dr. Heinrich Tétter op
onze vragen, 13 juni 1 1980.

(66) Schriftelijk antwoord van Dr. Heinrich Tétter op onze vragen, 13 juni 1980,

(67) DE BENS, op. cit., p. 208,

(68) Map BZ 1/71, AG.

(69) DE BENS, op. cit., p. 106-110.



« BRUSSELER ZEITUNG » (19401944) ® 57

altijd op vier pagina's. Vanaf 1942 trad een gevoelige daling in : in juni
kwamen alle nummers met acht kanten uit, behalve tien op zondag. Begin
1943 was de omvang van de krant gereduceerd tot vier bladzijden, niet alleen
op maandag, maar ook op woensdag en vrijdag, en zes op dinsdag, donder-
dag en zaterdag. Als men de totalen per week bekijkt, bemerkt men een
hoogtepunt van zestig bedrukte kanten in het vierde kwartaal van 1940, dat
langzamerhand zou verschrompelen tot de helft van dat cijfer in september
1944,

Tijdens haar eerste twee verschijningsjaren had de Brisseler Zeitung
ook voor speciale nummers gezorgd, waarbij de krant dan tweemaal zo dik
was als anders : over de Belgische brouwerijen, over de textiel- of meubel-
nijverheid, over de Kéiner of Leipziger Messe, Ze verdwenen na 1942, Even-
de extra-bladen die — twee pagina's dik — sensationeel nicuws
, zoals bv. de inval in de Sovjetunie. Maar dat soort berichten
voor de Duitsers na El-Alamein en Stalingrad zeer zeldzaam en dus
er geen extra-bladen meer. De papierschaarste had vooral voor gevolg
aandeel van het politick-militair nieuws relatief groter werd, ten
van de propagandistisch minder belangrijke sport en ekonomie, iets
redakteur Robert Schmelzer openlijk betreurde (™). De prijs van de
t was omgekeerd evenredig met de dikte ervan. In juli 1940 kostte ze

1 frank, vanaf 15 maart 1943 werd dat 1,25 frank en op 12 juli 1944
werden het er twee (™). Was de krant in augustus 1944 dus half zo dik
als in 1940, ze was ook dubbel zo duur.

De oorzaken van het sukses van de Briisseler Zeitung bij de soldaten
hebben we al aangeduid. Men kan zich afvragen welke weerklank de krant
bij de burgerbevolking in Belgié genoot. Het dagblad publiceerde tot 1944
geen lezersbrieven, behalve één keer toen een Duits soldaat in Brussel lovende
woorden over had voor de militaire, kulturele en toeristische (= lokale)
informatie (™). Tussen februari en april 1944 werden wel inzendingen
afgedrukt, waarbij uitsluitend positieve brieven over de Duitse prestaties
verschenen. Ze waren afkomstig uit verschillende hoeken van het Derde

it

R

(70) R. SCHMELZER, Die politische Zeitung, BZ, 1/2-744, p. 2.
de krant 2 Fir., in Nederland (sinds december
1/2 cent. Voor de Duitsers in kostte ze 10 Reichspfemnige, in Duitsland
Aan een koers van 12 1/2 Bfr, = lkthmnti_mhm
duurder, zeker voor zij die ze in Duitsland
(72) Ein Soldat schreibt an die « Briisseler Zeitung », BZ, 20840, p. 5.

e



58 ® R. FALTER

Rijk, Brussel, Luik of Antwerpen, en én keer uit Parijs, Brugge en Zuid-
Italié. De doorsnee Belgische lezer diende waarschijnlijk gezocht te worden
in Brusselse en Vlaamse en in mindere mate Waalse milieus van intellektue-
len, handelaars en industriélen, die in de eerste plaats de Duitse taal machtig
waren en daarbij interesse betoonden voor de zeer verzorgde kulturele en
ekonomische rubrieken van de Brisseler Zeitung (™). Verschillende Antwerp-
se Vlaamse nationalisten behoorden tot de eerste lezers, want de redaktie
kreeg begin juli 1940 vanuit die hoek een aantal brieven om haar erop te
wijzen dat het adres van haar gebouwen op de hoofding van de krant niet
Rue du Pont-Neuf diende te zijn, maar wel Niewwbrugstraat. Op 5 juli werd
aan dat verzoek voldaan door ook de Nederlandse straatnaam af te drukken.
Blijkbaar volstond dat nog niet, want op 8 augustus werd die v66r de Franse
gezet. Binnenskamers maakten de redakteurs zich wel vrolijk over die gede-
tailleerde nationalistische oprispingen (™).

Slechts enkele niet-gepubliceerde lezersbrieven zijn bewaard gebleven :
&n van een pastoor uit de omgeving van Aarlen die om belangstelling voor
het lot van de Duitstaligen in dat gebied vroeg, echter zonder te overdrijven,
omdat zoiets hun zaak meer zou schaden dan goed doen ; één van een Waalse
mmmamwmm,aemmmmwﬂ,
sant van Duitsland omschreef en een in de krant verschenen artikel over de
strijd in Dinant in 1914 objektief in de beschrijving van de fouten van het
Bdﬁchlquwnd,mufnmﬁekpm—ﬁﬂhlnhﬂphed;mm
van een vereniging van staatsagenten om een communiqué te publiceren
ulﬂndjhurinrmmingbtmiadcmetbcpuldebeludn;lmnqﬂ
van de sekretarissen-generaal ; een brief van een taalspecialist uit Brugge
die de krant op een etymologisch verkeerde vertaling van een straatnaam
wees ; een korrektie vanwege een rexist, die stelde dat de minuut stilte die
opemmuﬁn;wg&mdmni:t,nﬂ:deknmup!ﬁnkmbulﬂlhd
geschreven, voor de gevallen Waalse Oostfronters was voorzien, maar voor
de overleden Staf De Clercq en dat het essentieel was die verbetering san te
brengen omdat de rexisten langs die weg wilden aantonen dat zj zich met
de Vlamingen én voelden ; en een vraag naar steun vanwege een VNV-er
pit Ganshoren die dreigde door zijn huisbaas aan de deur gezet te wor-
den (™). Hulpbeden kreeg de Briisseler Zeitung trouwens meer, om mee
bepaalde gijzelingen of deportaties te beletten, Anderen stuurden meestal
slecht geinspireerde en doorzichtige verklikkingen van medeburgers (™). En
natuurlifk waren er ook de anonieme dreigbrieven waarin de redakteurs voor
agenten van Goebbels uitgescholden werden en erop attent gemaakt dat ze
op de zwarte lijst stonden (7). Zelfs al is dit alles te weinig om een volledig

(73) Rapport d'expertise, AG, p. 9-10.

{H]Dﬁhlnrwﬂaf-ﬂcﬂuhﬂmikﬂmmdmbh‘-fzul jeder
Mensch in Antwerpen nenne diese Gasse Niewwbrugstraat- ..., BZ, 32

(75) Map BZ 118/202, AG.

(76) BOCK, op. cit., p. 40.

(77) H. TOTTER, Aufgabe und Ziel, BZ, 1743, p. 1.2.



« BRUSSELER ZEITUNG » (1940-1944) @ 59

beeld te geven, dan blijkt dat, zoals zo vaak, ook bij de Briisseler Zeitung
mensen zich uit angst, hoop, verdriet of haat, die meestal machteloosheid als
oorzaak hadden, tot een krant wendden en haar daarmee een groter ver-
trouwen tockenden dan ze verdiende of meer macht dan ze had.

4. DE LENKUNG : MILITARVERWALTUNG EN BRUSSELER
ZEITUNG

Een krant is zelden een alleenstaand iets. Het belang van de studie
ervan situeert zich in het feit dat ze meestal een bepaalde tendens, eigen
aan een brede sociale groep, klasse of beweging, of zelfs een zeer kleine kern
van politicke of ekonomische machthebbers pleegt te verdedigen, als zodanig
ook door de aanhangers van die tendens gelezen wordt en dus een spiegel
kan vormen van bepaalde opvattingen bij een vrij afgeliind deel van de
bevolking. De Briisseler Zeitung als onderdeel van een totalitaire persstruk-
tuur van het Derde Rijk zoals die in Belgi# werd ingeplant, ontsnapte
natuurlijk niet aan die regel. En omdat de krant in een diktatoriaal systeem
werd uitgegeven en dus moest weerspiegelen hoe de machthebbers zichzelf
aan hun onderdanen willen prezenteren, zouden we dit hoofdstuk hier kun-
nen besluiten met de simpele vaststelling dat de Briisseler Zeitung een
nationaal-socialistisch dagblad was, Maar omdat in het Derde Rijk onder
Hitlers troon volop de kalkulierte Chaos woekerde, kunnen de zaken niet

zo eenvoudig afgedaan worden.

Er was in de eerste plaats het doel waarvoor de krant gesticht werd, Op
de voorpagina van het nummer van 1 juli 1940 legde von Falkenhausen
vooral de klemtoon op haar informatieve rol voor de soldaten, Rudolf Sparing
benadrukte op dezelfde plaats de duiding — die tiefere Zusammenbinge —
die de krant aan de troepen wenste te geven, Tevens wees hij op een ander
doel : bruggen slaan met de plaatselijke bevolking, haar de Duitsers leren
kennen « zoals ze werkelijk waren» (™). Een jaar later, vlak na de inval
van de Duitse troepen in de Sovjetunie, specifieerde toenmalig hoofdredak-
teur August Haase die laatste taak : in het licht van de grote gebeurtenissen
die plaatsvonden wilde de krant een « duider en bemiddelaar » zijn voor
hen die paraat stonden, niet voor de twijfelaars (™). In hetzelfde nummer
stelde politiek redakteur Heinrich Tétter dat het ook de bedoeling van de
Briisseler Zeitung was de bevolking van het land, die tot dan enkel de
korrupte demokratische dagbladen had gekend, kennis te laten maken met
de Duitse pers (),

(78) A. VON FALKENHAUSEN, Geleitwort, BZ, 1-740, p. 1; R. SPARING, Unsere
Aufgabe, BZ, 1.740, p. 1.2

(79) « Deuter und Mittler », A. HAASE, Ins zweite Jabr, BZ, 30641, p. 1-2.
(80) H. TOTTER, Vom Schaffen der « Briisseler Zeitung », BZ, 30641, p. 3.



60 ® R. FALTER

Men kan uit die verschillende uitspraken al een aantal besluiten halen.
Ten eerste was het de Militirverwaltung in het begin blijkbaar vooral om de
soldatenkrant te doen, iets wat eerder bleek uit de nadruk die zij legde op
de verdwijning van Die Westfront. Sparing van zijn kant, en dus waarschijn-
lijk de stichters van de Bréisseler Zeitung, hechtten minstens evenveel belang
aan de verspreiding onder de bevolking van het bezette land. Meteen kan
opgemerkt worden dat de ideeén van Rienhardt voor zoiets wonderwel ge-
schikt waren, vermits ook Das Reich als affiche voor het buitenland bestemd
was. De kwaliteit van de Brisseler Zeitung vond inderdaad veel weerklank
en werd eenstemmig erkend (*'). Maar de tekst van Haase doet, in 1941,
vragen rijzen over het sukses : naar hen die paraat staan moeten immers geen

bruggen geslagen worden. Die liggen er al.

De Briisseler Zeitung was natuurlijk gebonden aan de regels van de
totalitaire pers. Maar gezien de vele bevoegdheidskonflikten zowel in het
Rijk als in het Duitse bestuur in Belgié op dat vlak, was die binding
problematisch. Zonder twijfel had de krant vanwege haar grote invioed
de soldaten en haar aanwezigheid in een door militairen geregeerd
, te doen met de Webrmachtpropaganda, de propagandadienst van het
. Die had niet alleen een zekere invloed in de Propaganda-Abteilung
Belgi€, maar had vooral een eigen dienst in de persoon van Dr.
Hailer, Oberkriegsverwaltungsrat van de Pressestelle van het Prisi-
van de Militdrverwaltungschef. Hailers bevoegdheid was officieel
censuur op de militaire berichtgeving, maar met de waarschijnlijke steun
van Reeder die zich langzamerhand meer en meer van de door Goebbels’
mannen beinvioede Propaganda-Abteilung distanticerde, breidde hij zijn taak
uit tot die van een soort perschef van de Militdrverwaltung, die op alle aspek-
ten van de Duitse bezetting zijn gedachten ging uiten. Daarmee riep hij
natuurlijk nog een dienst van persbeinvioeding in het leven.

Vanaf september 1941 zou Walter Hailer rechtstreeks meewerken aan
de Briisseler Zeitung, Sindsdien werd hij é&n van de voornaamste kommen-
taarschrijvers van de krant over het binnenlandse politicke gebeuren, waar-
voor hij trouwens een maandelijkse vergoeding kreeg. Men kan dus inderdaad
van een regelrechte « samenwerking van het militair bestuur met de redak-
tie » spreken. En omdat de Duitse ambassade in Brussel op goede voet leefde
met de Militirverwaltung, waren er waarschijnlijk ook met haar geen pro-
blemen. Daarentegen wijzen enkele tekens op een « latent konflikt van de
krant met het Propagandaministeric en andere censuurinstellingen » (*).
Verscheidene richtlijnen van de Propaganda-Abteilung werden door de
Briisseler Zeitung niet opgevolgd : over het herderlijk schrijven van kardi-

-Sﬁ_g

i

5{

FEd
Hi

l’ll]'ﬂdﬁﬂuﬂﬂl{wd, basic Handbook, H:mhﬁ
p. 103 ; extremely iuml’%?hm:m::m,h
gium under occupation, New-York, 1947, p. 123,
flikt der BZ mit dem und andere Zensurstellen, Schriftelijk
antwoord van Dr. Heinrich op onze vragen, 13 juni 1980



« BRUSSELER ZEITUNG » (1940-1944) @ 61

naal Van Roey van 21 maart 1943 i.v.m. de opeising van de kerkklokken,
was alle kommentaar verboden, maar de krant hield zich daar niet aan ; het

ondanks
ding van het V-teken als symbool van de Duitse overwinning, wat de
Propaganda-Abteilung ook ciste, hecft de krant nooit meegedaan (*).

Moseilijkheden tussen beide lijkt een logische konklusie als men bv. weet
dat de Briisseler Zeitung openlijk steun verleende aan het VNV en de akti-
viteiten van de DeVlag op politiek vlak volledig verzweeg tot half 1943,
daar waar laatstgenoemde vereniging ruime steun genoot vanwege de Propa-

grote rivaal in zijn eigen ministerie (**). En hoe Max Amann zijn uvitgaven
tegen de Reichsminister verdedigde, hebben we al eerder vermeld. De grotere
vrijheid die hij ervoor opeiste, blijkt in het geval van de Briisseler Zeitung
0.8, uit de manier waarop de krant in 1941 en 1942, toen alle Belgische
dagbladen de regering in Londen doodzwegen, kommentaren bleef geven op
de toespraken van de ministers op de BBC (*). Geen wonder dus dat in
het nummer van 30 juni 1941 wel felicitaties verschenen van von Falken-
hausen, Dietrich en Amann, maar niet van Goebbels.

Toch zou het verkeerd zijn te geloven dat de Brisseler Zeitung ge-
tuigde van een grotere objektiviteit dan de andere kranten. Als ze de Bel-
gische regering niet doodzweeg, dan was dat om ze te blijven aanvallen, en
als z¢ toch kommentaar gaf op Van Roeys herderlijke brief van 21 maart
1942, dan klonk die uiterst negaticf, Het enige wat de Briisseler Zeitung deed
verschillen van andere kranten was de grotere autonomie die ze genoot en
waarmee ze zelf kon beslissen waar, wanneer en tegen of voor wie ze haar

m}fﬂfﬁ.um,pmm
(84) JONGHE, De strijd Himmler-Reeder om van een HSSPF te
Brussel (1942-1944), dl. 2, in Bijdragen tot de geschiedenis de Tweede Wereld-
m“{v.lm::ﬂ& ¥a
Van Dietrich verschenen in de de BZ evenveel hoofdartikels,
ond - e e Dk, imee? sl il BE.
Bij cen andere Stableiter van Helmut Sundermann, waren enkele redakteurs



62 @ R. FALTER

grotere vrijheid moet niet overdreven worden. De Militirverwaltung
ruim gebruik van de mogelijkheden die een Duitse krant voor haar
De Briisseler Zeitung werd spoedig haar officiéle spreekbuis. N.a.v.
ordonnantie van 18 juli 1940, die de regering de toegang tot het land
schreef Reeder al dat de krant « op verheugende wijze steeds meer
het toonaangevend orgaan in Belgié en Noord-Frankrijk wordt en de houding
van de Belgische en Noordfranse pers op essentiéle punten beinvloed ». Haar
stellingname op de ordonnantie was in gelijkaardige vorm ook in de Bel-
pers verschenen (*). De Briisseler Zeitung bleek snel een evenwaar-
dig instrument van persbeinvloeding in het bezette land te zijn als DNB,
Belgapress, andere agentschappen of de instrukties van de propagandadien-
sten, en werd er in één adem mee vernoemd (**). Terecht kon von Falken-
hausen in zijn jaaroverzicht aan het OKH schrijven : « Een bijzondere plaats
neemt de hier verschijnende Duitstalige Briisseler Zeitung in, die, inhou-
zeer goed opgesteld, als spreekbuis van de Militdrverwaltung ook voor
kranten richtinggevend werkt. Bij gelegenheid bleek het nuttig be-
vragen, die, wanneer ze door de Belgische pers zouden opgeworpen
deze de verdenking van afhankelijkheid zouden op de hals gehaald heb-
via de Brisseler Zeitung in het debat aan te brengen en ze dan zon-
verdere tussenkomst door de Belgische pers te laten overnemen. Zo
de Briisseler Zeitung zeer goed als middel van de algemene pers-
oriéntering van dit gebied (*) ».

Over de bedoelingen van de Militirverwaltung met de Briisseler Zeitung
kan dus weinig twijfel bestaan. Daarbij is zo'n spreckbuis in een totalitair
systeem altijd integraal : t.o.v. de lezer kan een semi-officieel dagblad zich
nooit veroorloven soms wel, andere keren niet de stem van haar meester
weer te geven, omdat dit tot verkeerde interpretaties zou kunnen leiden. De
Pravda wordt immers nergens zo grondig gelezen als in Washington. Een
typisch voorbeeld hiervan was een incident in juli 1940, waarbij het DNB
een verkeerd bericht aan de Briisseler Zeitung had doorgeseind over de toe-
kenning van een verregaande autonomie aan de Bretoenen. Hoe kort de me-
dedeling ook was, een aantal Vlaamse nationalisten hadden ze blijkbaar ge-
lezen en zich in een klassieke reaktie van « waarom zij wel en wij niet » tot

His

E

41

3_3‘8‘

(87) Die BZ, die erfreulicherweise immer mebr das masigebende O in Belgien und
Nordfrankreich wird und die Haltung der ben und mFmﬁu'm Presse
im wesentlichen Punkte beeinflusst ... in dh Farm in der ben
Presse erichiemen, TB Reeder 7, 4 augustus 1940 (GRMA, T-501, 102, 801).

(B8) TB der Pro :dfﬂﬂhhﬂh&mw in Belgién und Nordfrankreich
fiir die Zeit von 1 bis 31 Aug. 1940 (G , T-T7, 983, 4473723)

(B9) Eine besondere nimmi die bier erscheimende deutschprachige « Brilsseler
Zeitung » ein, die, b sebr gut aufgemacht, als Sprachrobr der
tung auch fiir die

i von der belgischen Presse
tibernebmen zu lassen. So wirkt die « Brisseler Zeitung » sebr giinstig als
der allgemeinen Pressestenerung des (Jabresbericht der Militdroer-



